måndag 17 juli 2017

Helstekt kyckling med vitkålsgratäng

Att jag gillar vitkål har väl knappast undgått någon? Kvällens middag blev helstekt kyckling och vitkålsgratäng, till det en mumsig tzatziki.



4 port
1/2 vitkålshuvud
2,5 dl milda minimat, 4%
135 gr riven ost, 10%
2 tsk smör- och rapsolja

Strimla och fräs kålen på medelvärme i två omgångar med 1 tsk smör. Blanda med grädden och salta. Lägga i en ugnsfast form och strö över osten. Gratinera i ca 20 min, eller tills osten fått fin färg, på 225 grader.



Kycklingen har jag delar på mitten. Under skinnet har jag gnidit in den med citronsalt och färsk timjan. Skinnet penslade jag med lite, lite rapsolja. Körde den sen på 225 grader i ca 50-60 min.



Tzatziki 
4 port
2 dl turkisk yoghurt, 3,5%
1 tsk olivolja 
1 gurka 
1 vitlöksklyfta 
Salt
Peppar

Grovriv gurkan och lägg på en tallrik. Salta generöst. 
Blanda yoghurten med olja, pressad vitlök och lite svartpeppar. 
Krama ur vätskan ur gurkan och blanda ner. Smaka av och salta lite eventuellt. 

Gratängen blev 5 sp/port och tzatziki 2 sp/port. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar