torsdag 9 november 2017

Paj med ost och kalkon

Jag har varit sugen på paj länge! Men det är ju inte världens bästa mat om man följer viktväktarna. Men testade att viktväktar-anpassa ett gammalt recept jag ofta gjorde förr. 


4 port 

Pajdeg:
200 gr naturell kvarg
2 dl havregryn
2 msk vetemjöl
2 tsk fiberhusk
2 msk smör- och rapsolja

Mixa havregrynen till en mjöl, blanda sen alla torra ingredienser i en skål. Blanda ner kvargen och smöret. Rör ihop till en deg. Låt den stå och svälla i ca 10-15 min. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda på 225 grader i ca 10 min.





Pajfyllning:
150 gr naturell kvarg
200 gr kalkon, tunna skivor
100 gr riven ost, 10% fett
2 ägg
0,5 dl lättmjöl
svamp efter smak
salt, peppar och paprikapulver



Tärna kalkonen och blanda ihop med resten av ingredienserna. Smaka av med salt, peppar och paprikapulver. Häll upp i pajskalet och grädda i ugnen på 175 grader i ca 20-30 min.




Pajdegen är 5 sp/port och hela pajen 9 sp/port.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar