onsdag 13 januari 2016

Ost- och skinkpaj

Det duggar inte tätt mellan inläggen direkt! 

I vår familj är matlagning inte alltid lätt, jag räknar kalorier och min sambo äter lchf. En inte allt för enkel kombination alla gånger. Paj är något jag gillar och det är smidigt att slänga ihop på det som finns i kylen. Idag lyckade jag få till en riktigt bra deg som både är låg på kolhydrater och kalorier.

4 portioner 
Deg
200 gr kvarg
2 dl kokosmjöl (tänker mig att andra nötmjöler också funkar) 
2 msk kallpressad rapsolja
2 tsk fiberhusk
2-3 msk vatten
Salt

Fyllning 
159 gr kvarg
100 gr riven ost, mager 
200 gr rökt kyckling eller kalkon (jag använde tunna skivor från Ica) 
2 ägg 
0,5 dl lättmjölk 
5 cm purjolök
Salt 
Peppar 

Blanda samman mjöl, kvarg, fiberhusk och rapsoljan. Tillsätt vatten tills degen håller ihop. Tryck ut i en normalstor pajform och låt den vila ca 20 min. Förgrädda den i ca 10 min. 

Hacka purjolök och kycklingen. Blanda samman alla ingredienserna. Smaka av med salt och peppar.

Bred ut i pajskalet. Grädde i ugnen ca 25-30 min på 175 grader.


Energifördelning 1 portion

371 kcal 
37,1 gr protein 
10,6 gr kolhydrater varav 3,15 gr sockerarter
17,9 gr fett


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar