måndag 23 september 2013

Lax med teriyakisås

Ett av mina favoritrecept som jag äter ofta, går snabbt, är nyttigt och är uppskattat av hela familjen!




Recept 1 port
125 gr laxfile
1½ msk teriyakisås (min favorit är den från Santa Maria)
½ tsk sesamfrön
ingefära (jag brukar hacka upp lite av den inlagda som man har till sushi)
babyspenat, färsk eller fryst

Lägg spenat efter tycke och smak i botten av en ugnsfast form. Lägg på laxen och krydda med ingefära. Häll på teriyakisås och strö över sesamfröna. Kör in i ugnen på 150 grader till laxen är klar, tar ca 15-20 min. Jag brukar servera med quinoa kokt i grönsaksbuljong och sås gjord på kvarg/creme fraiche/yoghurt, limeskal och limesaft och krydda med salt och peppar.

Energifördelning
280 kcal
Protein 27 gr
Kolhydrater 4 gr
Fett 17 gr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar